Kalte Progression

 
Die Opposition hat mit ihrer Mehrheit im Bundesrat die Pläne der Bundesregierung, die sogenannte “kalte Progression” über eine Steuerreform ab 2013 abzumildern, vorerst gestoppt.

Unter der kalten Progression, die auch als heimliche Steuererhöhung bezeichnet wird, versteht man den Effekt, dass Lohnerhöhungen im Rahmen des Inflationsausgleiches nicht zu einer Erhöhung des verfügbaren Einkommens führen, weil, bedingt durch den progressiven Steuertarif in Deutschland, gleichzeitig die Steuerlast steigt. Somit verbleibt kaufkraftbereinigt ein geringeres Einkommen als vor der Lohnerhöhung.

Diese Literaturübersicht aus unserer Datenbank Econis greift diese Aspekte auf und gibt einen Einblick in die geschilderte Thematik.

Web-Links:

 

Konzepte

Wesentliches Schlagwort: Kalte Progression

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Wesentliches Schlagwort: Steuerprogression

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Regionale Aspekte: Deutschland – Steuerprogression

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Literaturliste

Heimliche Steuererhöhungen vermeiden! / Alfred Boss.

  • Heimliche Steuererhöhungen vermeiden! / Alfred Boss.
    (2011) Kiel; Online-Ressource (PDF-Datei: 9 S., 233,12 KB).

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Kalte Progression in der Einkommensbesteuerung : ist ein Tarif auf Rädern der diskretionären Anpassungspolitik in Deutschland überlegen? / Michael Broer.

  • Kalte Progression in der Einkommensbesteuerung : ist ein Tarif auf Rädern der diskretionären Anpassungspolitik in Deutschland überlegen? / Michael Broer.
    (2011) In: Wirtschaftsdienst. - Berlin . – Bd. 91.2011, 10, (Okt.2011) S. 694-698.

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Steuerreform : trotz Aufschwung kein Spielraum für Einkommensteuersenkungen? / Philipp Rösler ; Rolf Peffekoven.
Im Koalitionsvertrag vom November 2009 wurden Steuersenkungen versprochen. Vor allem sollte durch eine Einkommensteuerreform die “kalte Progression” abgebaut werden. Die Steuerschätzung vom Mai 2011 ging von deutlichen Steuermehreinnahmen bis 2015 aus. Gibt es angesichts der Haushaltssituation dennoch keinen Spielraum für Steuersenkungen?

  • Steuerreform : trotz Aufschwung kein Spielraum für Einkommensteuersenkungen? / Philipp Rösler ; Rolf Peffekoven.
    (2011) In: Ifo-Schnelldienst. – München. – Bd. 64.2011, 15, (19.Aug.2011) S. 3-8.

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Einkommensteuersenkungen : Rückfall in Fehler der Vergangenheit / Clemens Fuest.

Triste Aussichten nach der Wahl : Haushaltskonsolidierung erfordert Ausgabenkürzungen und Steuererhöhungen / Stefan Bach; Viktor Steiner.

  • Triste Aussichten nach der Wahl : Haushaltskonsolidierung erfordert Ausgabenkürzungen und Steuererhöhungen / Stefan Bach; Viktor Steiner.
    (2009) In: DIW-Wochenbericht. – Berlin. – Bd. 76.2009, 37, (9.Sep.2009) S. 624, 626-633.

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Inflation und Einkommensbesteuerung / Rainer Maurer.

Steuersätze, Integrale und die “kalte” Progression / Bernd Luderer.

  • Steuersätze, Integrale und die “kalte” Progression / Bernd Luderer.
    (2009) In: Das Wirtschaftsstudium. – Düsseldorf. – Bd. 38.2009, 4, (Apr.2009) S. 576-584.

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Geldentwertung und “Steuerreform” / Gerhard Seicht.

  • Geldentwertung und “Steuerreform” / Gerhard Seicht.
    (2009) In: Jahrbuch für Controlling und Rechnungswesen. – Wien. – 2009, S. 1-24.

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Verringerung der Überbesteuerung durch heimliche Steuererhöhungen dringend erforderlich / Dieter Dziadkowski.
Bei steigenden Einkommen führt die “kalte Progression” des Einkommensteuertarifs für den Steuerzahler dazu, dass seine Einkommensteuer automatisch stärker zunimmt als das Einkommen selbst. Diese “heimlichen Steuererhöhungen” werden 2008 und 2009 infolge der nominalen Lohnerhöhungen zunehmen, da eine entsprechende Tarifanpassung nicht realisiert wurde. Nach Ansicht von Dieter Dziadkowski, ehemals Mitglied der Bareis-Kommission, wird insbesondere der inzwischen zu geringe Grundfreibetrag zur Steuerfreistellung des Existenzminimums zu verfassungswidrigen Belastungen führen. Zur Behebung der Verwerfungen wäre eine Regelung notwendig, die den Einkommensteuertarif der inflationären Entwicklung laufend anpasst.

  • Verringerung der Überbesteuerung durch heimliche Steuererhöhungen dringend erforderlich / Dieter Dziadkowski.
    (2008) In: Ifo-Schnelldienst. – München. – Bd. 61.2008, 10, (30.Mai.2008) S. 19-24.

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Abbau der kalten Progression : nicht die einzige Herausforderung beim Einkommensteuertarif / von Stefan Bach.

  • Abbau der kalten Progression : nicht die einzige Herausforderung beim Einkommensteuertarif / von Stefan Bach.
    (2012) In: DIW-Wochenbericht. – Berlin. – Bd. 79.2012, 12, S. 17-21.

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Krankt das deutsche Steuersystem am Mittelstandsbauch und der kalten Progession? / Henriette Houben; Jörg Baumgarten.

  • Krankt das deutsche Steuersystem am Mittelstandsbauch und der kalten Progession? / Henriette Houben; Jörg Baumgarten.
    (2011) Arqus-Diskussionsbeiträge zur quantitativen Steuerlehre ; 119; Online-Ressource (PDF-Datei: 23 S., 1,11 MB).

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Tax progression : international and intertemporal comparison using lis data / by Kirill Pogorelskiy, Christian Seidl and Stefan Traub.
The conventional approach to comparing tax progression (using local measures, global measures or dominance relations for first moment distribution functions) often lacks applicability to the real world: local measures of tax progression have the disadvantage of ignoring the income distribution entirely. Global measures are affected by the drawback of all aggregation, viz. ignoring structural differences between the objects to be compared. Dominance relations of comparing tax progression depend heavily on the assumption that the same income distribution holds for both situations to be compared, which renders this approach impossible for international and intertemporal comparisons. Based on the earlier work of one of the authors, this paper develops a unified methodology to compare tax progression for dominance relations under different income distributions. We address it as uniform tax progression for different income distributions and present the respective approach for both continuous and discrete cases, the latter also being employed for empirical investigations. Using dominance relations, we define tax progression under different income distributions as a class of natural extensions of uniform tax progression in terms of taxes, net incomes, and differences of first moment distribution functions. To cope with different monetary units and different supports of the income distributions involved, we utilized their transformations to population and income quantiles. Altogether, we applied six methods of comparing tax progression, three in terms of taxes and three in terms of net incomes, which we utilized for empirical analyses of comparisons of tax progression using data from the Luxembourg Income Study. This is the first paper that performs international and intertemporal comparisons of uniform tax progression with actual data. For our analysis we chose those countries for which LIS disposes of data on gross incomes, taxes, payroll taxes and net incomes. This pertains to 15 countries, out of which we selected 13. This gave rise to 78 international comparisons, which we carried out for household data, equivalized data, direct taxes and direct taxes inclusive of payroll taxes. In total we investigated 312 international comparisons for each of the six methods of comparing tax progression. In two thirds of all cases we observed uniformly greater tax progression for international comparisons. In a bit more than one fifth of all cases we observed bifurcate tax progression, that is, progression is higher for one country up to some population or income quantile threshold, beyond which the situation is the opposite, i.e., progression is higher for the second country. No clear-cut findings can be reported for just one tenth of all cases. But even in these cases some curve differences are so small that they may well be ignored. We also test consistency of our results with regard to the six methods of comparing tax progression and present here twelve (Germany, the UK and the US) plus four comparing Germany and Sweden out of the total of 312 graphs, each containing six differences of first moment distribution functions. These differences can be interpreted as intensity of greater tax progression. We demonstrate the overall picture of uniform tax progression for international comparisons using Hasse diagrams. Concerning intertemporal comparisons of tax progression, we present the results for the US, the UK, and Germany for several time periods. We align our findings with respect to major political eras in these countries, e.g., G. Bush senior, W. Clinton, and G. Bush junior for the United States; M. Thatcher, J. Major, and A. Blair for the United Kingdom, and for Germany, the last year before German re-unification (1989), the beginning of H. Kohl’s last term as chancellor (1994), and G. Schröder (2000). In addition, we study sensitivity of our results to the equivalence scale parameter. — Income tax progression ; measurement of uniform tax progression ; comparisons of tax progression ; tax progression with different income distributions

  • Tax progression : international and intertemporal comparison using lis data / by Kirill Pogorelskiy, Christian Seidl and Stefan Traub.
    (2010) Economics working paper / Christian-Albrechts-Universität Kiel, Department of Economics ; 2010-08; Online-Ressource (107 S.).

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Optimal tax progressivity in unionised labour markets : simulation results for Germany / Stefan Boeters.
Changing the income tax progressivity in labour markets with collective wage bargaining generates a trade-off. On the one hand, higher progressivity distorts individual labour supply decisions at the hours-of-work margin, on the other hand, it reduces unemployment by exerting downward pressure on wages. This trade-off is quantitatively assessed using a numerical model for Germany. The model combines a microsimulation module, which captures the labour-supply decisions of approximately 4600 individual households, and a macro (computable general equilibrium) module, which features collective wage bargaining and involuntary unemployment. In the simulations carried out using this model, the optimal degree of tax progressivity turns out to be higher than the one in the actual German tax schedule. The optimum is located at marginal tax rates that are 6 percentage points higher than the actual rates (combined with a transfer that balances the public budget). The welfare gain from such a reform is modest, however. It amounts to no more than two euros per person per month. — labour taxation ; tax progressivity ; optimal taxation ; collective wage bargaining ; unemployment ; microsimulation ; computable general equilibrium model

  • Optimal tax progressivity in unionised labour markets : simulation results for Germany / Stefan Boeters.
    (2010) Discussion paper / ZEW Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung ; 10-035 : Labour economics, human resources and social policy; 38 S.

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  • Optimal tax progressivity in unionised labour markets : simulation results for Germany / Stefan Boeters.
    (2010) Discussion paper / ZEW ; 10-035; Online-Ressource (38 S.).

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Zur Bedeutung von Progressionseffekten für die Steuerplanung : eine Analyse am Beispiel der Thesaurierungsbegünstigung / Frank Hechtner; Jochen Hundsdoerfer; Christian Sielaff.

  • Zur Bedeutung von Progressionseffekten für die Steuerplanung : eine Analyse am Beispiel der Thesaurierungsbegünstigung / Frank Hechtner; Jochen Hundsdoerfer; Christian Sielaff.
    (2010) Arqus-Diskussionsbeiträge zur quantitativen Steuerlehre ; 101; Online-Ressource (42 S.).

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Für eine Abschaffung des Progressionsvorbehalts / Regina Müller.

Steuerungsprogression in Deutschland : Annahmen und Wirklichkeit / Günter Britschkat; Charles C. Roberts.

  • Steuerungsprogression in Deutschland : Annahmen und Wirklichkeit / Günter Britschkat; Charles C. Roberts.
    (2007) In: WSI-Mitteilungen. – Frankfurt, M.. – Bd. 60.2007, 3, (Mar.2007) S. 145-151.

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