Kulturelle Unterschiede im Konsumentenverhalten

Der technische Fortschritt treibt die Globalisierung voran. Menschen aller Nationen tauschen sich über soziale Netzwerke im Internet aus. Konsumbedürfnisse scheinen sich anzugleichen. Dennoch bleibt der globale Verbraucher eine Illusion. Das Konsumentenverhalten weist international bedeutende kulturelle Unterschiede auf, deren Berücksichtigung bei der Entwicklung einer globalen Marketingstrategie unverzichtbar ist.
Kulturwissenschaftler – Edward T. Hall in den 60ern und Geert Hofstede in den 70ern – haben Kulturdimensionen identifiziert auf deren Basis interkulturell verschiedene Verhaltensweisen erklärt werden.

Wir haben für Sie Literatur zum Thema zusammen gestellt.

Web-Links:

Wesentliches Schlagwort: Internationales Marketing

    Wikipedia EyePlorer Bundeszentrale für politische Bildung Deeper Web GVK - Gemeinsamer Verbundkatalog Google-News Google-Blogs Bing-Video Standard-Thesaurus Wirtschaft Wirtschaftslexikon24 Gabler-Wirtschaftslexikon

Wesentliches Schlagwort: Konsumentenverhalten

    Wikipedia EyePlorer Bundeszentrale für politische Bildung Deeper Web GVK - Gemeinsamer Verbundkatalog Google-News Google-Blogs Bing-Video Standard-Thesaurus Wirtschaft Wirtschaftslexikon24 Gabler-Wirtschaftslexikon

Wesentliches Schlagwort: Kulturpsychologie

    Wikipedia EyePlorer Bundeszentrale für politische Bildung Deeper Web GVK - Gemeinsamer Verbundkatalog Google-News Google-Blogs Bing-Video Standard-Thesaurus Wirtschaft Wirtschaftslexikon24

 

Literaturliste

Consumer behavior and culture : consequences for global marketing and advertising / Marieke de Mooij.

An empirical comparison of online advertising in four countries ; cultural characteristics and creative strategies / Chang-Hyun Jin.

  • An empirical comparison of online advertising in four countries ; cultural characteristics and creative strategies / Chang-Hyun Jin.
    (2010) In: Journal of targeting, measurement and analysis for marketing. – Basingstoke. – Bd. 18.2010, 3/4, (9/12.2010) S. 253-261. 

    prüfen & bestellen Zeitschrift verfügbar? EconBiz Google-Scolar Scirus - Elsevier Biznar - Deep Web Business Search

Comparative, cross-cultural, and cross-national research : a comment on good and bad practice / John Cadogan.

  • Comparative, cross-cultural, and cross-national research : a comment on good and bad practice / John Cadogan.
    (2010) In: International marketing review. – Bradford. – Bd. 27.2010, 6, S. 601-605. 

    prüfen & bestellen Zeitschrift verfügbar? EconBiz Google-Scolar Scirus - Elsevier Biznar - Deep Web Business Search

Applying Islamic market-oriented cultural model to sensitize strategies towards global customers, competitors, and environment / Norhayati Zakaria and Asmat-Nizam Abdul-Talib.

  • Applying Islamic market-oriented cultural model to sensitize strategies towards global customers, competitors, and environment / Norhayati Zakaria and Asmat-Nizam Abdul-Talib.
    (2010) In: Journal of Islamic marketing. – Bingley. – Bd. 1.2010, 1, S. 51-62. 

    prüfen & bestellen Zeitschrift verfügbar? EconBiz Google-Scolar Scirus - Elsevier Biznar - Deep Web Business Search

Drivers of brand commitment : a cross-national investigation / Andreas B. Eisingerich and Gaia Rubera.

  • Drivers of brand commitment : a cross-national investigation / Andreas B. Eisingerich and Gaia Rubera.
    (2010) In: Journal of international marketing. – Chicago, Ill.. – Bd. 18.2010, 2, S. 64-79. 

    prüfen & bestellen Zeitschrift verfügbar? EconBiz Google-Scolar Scirus - Elsevier Biznar - Deep Web Business Search

Ausgewählte Fragestellungen im internationalen Marketing / Christian Feuerhake und Jost W. Kramer (Hg.) ….

  • (2010) 1. Aufl. – Wismarer Schriften zu Management und Recht ; 46. – Bremen; 227 S.
    prüfen & bestellen Monografie verfügbar? Inhaltsverzeichnis WorldCat - Weltkatalog EconBiz Google-Books
  • Analyse der vietnamesischen Kultur nach Hofstede / Thi Phuong Pham.
    (2010) In: Ausgewählte Fragestellungen im internationalen Marketing. – 2010, S. 203-225. 

    prüfen & bestellen Monografie verfügbar? EconBiz Google-Books Google-Scolar Scirus - Elsevier
  • Freihandel als Teil der Globalisierungskritik : das Beispiel der Economic Partnership Agreements der Europäischen Union / Arvid Gersonde.
    (2010) In: Ausgewählte Fragestellungen im internationalen Marketing. – 2010, S. 143-202. 

    prüfen & bestellen Monografie verfügbar? EconBiz Google-Books Google-Scolar Scirus - Elsevier
  • Franchising als internationale Marketingstrategie / Susanne Eilart; Eva Nahrstedt.
    (2010) In: Ausgewählte Fragestellungen im internationalen Marketing. – 2010, S. 61-141. 

    prüfen & bestellen Monografie verfügbar? EconBiz Google-Books Google-Scolar Scirus - Elsevier
  • Internationale Markenpolitik und Markenpiraterie / Claudia Dührkop; Stephanie Diercks; Janine Wiebeck.
    (2010) In: Ausgewählte Fragestellungen im internationalen Marketing. – 2010, S. 11-60. 

    prüfen & bestellen Monografie verfügbar? EconBiz Google-Books Google-Scolar Scirus - Elsevier

It’s not black and white : advertising and race in cultural context / Victoria Jones.

  • It’s not black and white : advertising and race in cultural context / Victoria Jones.
    (2010) In: Journal of global marketing. – Philadelphia, Pa.. – Bd. 23.2010, 1, (1/3.2010) S. 45-64. 

    prüfen & bestellen Zeitschrift verfügbar? EconBiz Google-Scolar Scirus - Elsevier Biznar - Deep Web Business Search

The Hofstede model : applications to global branding and advertising strategy and research / Marieke de Mooij and Geert Hofstede.

  • The Hofstede model : applications to global branding and advertising strategy and research / Marieke de Mooij and Geert Hofstede.
    (2010) In: International journal of advertising. – Henley-on-Thames [u.a.]. – Bd. 29.2010, 1, S. 85-110. 

    prüfen & bestellen Zeitschrift verfügbar? EconBiz Google-Scolar Scirus - Elsevier Biznar - Deep Web Business Search

Cultural symbolism of brands / Carlos J. Torelli; Hean Tat Keh; Chi-yue Chiu.

  • Cultural symbolism of brands / Carlos J. Torelli; Hean Tat Keh; Chi-yue Chiu.
    (2010) In: Brands and brand management. – New York, NY [u.a.]. – 2010, S. 113-132. 

    prüfen & bestellen Monografie verfügbar? EconBiz Google-Books Google-Scolar Scirus - Elsevier Biznar - Deep Web Business Search

Global marketing and advertising : understanding cultural paradoxes / Marieke de Mooij.

Understanding cultural differences in brand extension evaluation : the influence of analytic versus holistic thinking / Alokparna Basu Monga and Deborah Roedder John.

  • Understanding cultural differences in brand extension evaluation : the influence of analytic versus holistic thinking / Alokparna Basu Monga and Deborah Roedder John.
    (2009) In: MacInnis, Deborah J.: Handbook of brand relationships. – Armonk, NY [u.a.]. – 2009, S. 247-266. 

    prüfen & bestellen Monografie verfügbar? EconBiz Google-Books Google-Scolar Scirus - Elsevier Biznar - Deep Web Business Search

Cultural value dimensions and brands : can a global brand image exist? / Susan Forquer Gupta, Doan Winkel, and Laura Peracchio.

  • Cultural value dimensions and brands : can a global brand image exist? / Susan Forquer Gupta, Doan Winkel, and Laura Peracchio.
    (2009) In: MacInnis, Deborah J.: Handbook of brand relationships. – Armonk, NY [u.a.]. – 2009, S. 230-246. 

    prüfen & bestellen Monografie verfügbar? EconBiz Google-Books Google-Scolar Scirus - Elsevier Biznar - Deep Web Business Search

The effects of cultural values in word-of-mouth communication / Desmond Lam, Alvin Lee, and Richard Mizerski.

  • The effects of cultural values in word-of-mouth communication / Desmond Lam, Alvin Lee, and Richard Mizerski.
    (2009) In: Journal of international marketing. – Chicago, Ill.. – Bd. 17.2009, 3, S. 55-70. 

    prüfen & bestellen Zeitschrift verfügbar? EconBiz Google-Scolar Scirus - Elsevier Biznar - Deep Web Business Search

Impact of culture on marketing strategy : introduction to the special issue / Michel Laroche.

  • Impact of culture on marketing strategy : introduction to the special issue / Michel Laroche.
    (2009) In: Journal of business research. – Bd. 62.2009, 10, (Okt.2009) S. 921-923. 

    prüfen & bestellen Zeitschrift verfügbar? EconBiz Google-Scolar Scirus - Elsevier Biznar - Deep Web Business Search
  • Special issue: Impact of culture on marketing strategy / guest eds.: Michel Laroche.
    (2009) Journal of business research : JBR ; 62.2009,10; S. 921 – 1037. 

    prüfen & bestellen EconBiz Google-Scolar Google BibliotheksVerbund Bayern Scirus - Elsevier

The Impact of Culture on Relationship Marketing in International Services. : A Target Group-Specific Analysis in the Context of Banking Services.

  • The Impact of Culture on Relationship Marketing in International Services. : A Target Group-Specific Analysis in the Context of Banking Services.
    (2009) 1. Aufl. – [s.l.]; Online Ressource (1031 KB, 291 S.). 

    Volltext prüfen & bestellen Monografie verfügbar? WorldCat - Weltkatalog EconBiz Google-Books
  • The Impact of Culture on Relationship Marketing in International Services : A Target Group-Specific Analysis in the Context of Banking Services / by Jan H. Schumann.
    (2009) Wiesbaden; Online-Ressource. 

    Volltext prüfen & bestellen EconBiz
  • The impact of culture on relationship marketing in international services : a target group-specific analysis in the context of banking services / Jan H. Schumann. With a foreword by Florian von Wangenheim.
    (2009) 1. ed. – Gabler Research : Applied Marketing Science /Angewandte Marketingforschung. – Wiesbaden; XXXII, 265 S. 

    prüfen & bestellen Monografie verfügbar? Inhaltsverzeichnis WorldCat - Weltkatalog EconBiz Google-Books

Culture theories in global marketing : a literature-based assessment / Cheryl Nakata and Elif Izberk-Bilgin.

  • Culture theories in global marketing : a literature-based assessment / Cheryl Nakata and Elif Izberk-Bilgin.
    (2009) In: Beyond Hofstede. – Basingstoke. – 2009, S. 61-77. 

    prüfen & bestellen Monografie verfügbar? EconBiz Google-Books Google-Scolar Scirus - Elsevier Biznar - Deep Web Business Search

Cross-cultural issues in consumer behavior / Sharon Shavitt; Angela Y. Lee; Carlos J. Torelli.

  • Cross-cultural issues in consumer behavior / Sharon Shavitt; Angela Y. Lee; Carlos J. Torelli.
    (2009) In: Social psychology of consumer behavior. – New York, NY [u.a.]. – 2009, S. 227-250. 

    prüfen & bestellen Monografie verfügbar? EconBiz Google-Books Google-Scolar Scirus - Elsevier Biznar - Deep Web Business Search

Managing images in different cultures : a cross-national study of color meanings and preferences / Thomas J. Madden, Kelly Hewett and Martin S. Roth.

  • Managing images in different cultures : a cross-national study of color meanings and preferences / Thomas J. Madden, Kelly Hewett and Martin S. Roth.
    (2009) In: Brands and brand management. – London [u.a.]. – 2009, S. 382-400. 

    prüfen & bestellen EconBiz Google-Scolar Scirus - Elsevier Biznar - Deep Web Business Search

An examination of Hofstede’s cultural factors in explanation of differences in Citibank international retail banking web sites / Albert E. Avery; Babu G. Baradwaj; Daniel D. Singer.

  • An examination of Hofstede’s cultural factors in explanation of differences in Citibank international retail banking web sites / Albert E. Avery; Babu G. Baradwaj; Daniel D. Singer.
    (2008) In: Journal of business and economic studies. – Fairfield, Conn.. – Bd. 14.2008, 2, S. 73-90. 

    prüfen & bestellen Zeitschrift verfügbar? EconBiz Google-Scolar Scirus - Elsevier Biznar - Deep Web Business Search

Culture and its impact on international service management : exploring global consumers’ different service perceptions and preferences in the international hospitality industry / Kyuho Lee; Maryam Khan.

  • Culture and its impact on international service management : exploring global consumers’ different service perceptions and preferences in the international hospitality industry / Kyuho Lee; Maryam Khan.
    (2008) In: Global cases on hospitality industry. – New York [u.a.]. – 2008, S. 1-15. 

    prüfen & bestellen Monografie verfügbar? EconBiz Google-Books Google-Scolar Scirus - Elsevier Biznar - Deep Web Business Search

Market research in Asia : special challenge or business as usual? / Patricia Blau; Sigrid Schmid.

The persuasiveness of cultural value appeals in international advertising / Wouter Sanderse; Berna Hendriks; Corine van den Brandt.

  • The persuasiveness of cultural value appeals in international advertising / Wouter Sanderse; Berna Hendriks; Corine van den Brandt.
    (2008) In: Kooperation und Effizienz in der Unternehmenskommunikation. – 2008, S. 233-244. 

    prüfen & bestellen EconBiz Google-Scolar Scirus - Elsevier Biznar - Deep Web Business Search
  • The persuasiveness of cultural value appeals in international advertising / Wouter Sanderse; Berna Hendriks; Corine van den Brandt.
    (2006) In: Kooperation und Effizienz in der Unternehmenskommunikation. – 2006, S. 233-244. 

    prüfen & bestellen EconBiz Google-Scolar Scirus - Elsevier Biznar - Deep Web Business Search

The evolution of Hofstede’s doctrine / Michael Minkov; Geert Hofstede.

Lokales Denken, globales Handeln : interkulturelle Zusammenarbeit und globales Management / von Geert Hofstede und Gert Jan Hofstede. Aus dem Engl. übers. von Petra Mayer ….

  • Lokales Denken, globales Handeln : interkulturelle Zusammenarbeit und globales Management / von Geert Hofstede und Gert Jan Hofstede. Aus dem Engl. übers. von Petra Mayer ….
    (2009) 4., durchges. Aufl., Orig.-Ausg. – Dtv ; 50807 : Beck-Wirtschaftsberater. – München; XV, 554 S. 

    prüfen & bestellen Monografie verfügbar? Inhaltsverzeichnis WorldCat - Weltkatalog EconBiz Google-Books
  • Lokales Denken, globales Handeln : interkulturelle Zusammenarbeit und globales Management / von Geert Hofstede und Gert Jan Hofstede. Aus dem Engl. übers. von Petra Mayer ….
    (2006) Orig.-Ausg., 3., vollst. überarb. Aufl. – Dtv ; 50807 : Beck-Wirtschaftsberater. – München; XV, 554 S. 

    prüfen & bestellen Monografie verfügbar? Inhaltsverzeichnis WorldCat - Weltkatalog EconBiz Google-Books

The silent language in overseas business / Edward T. Hall.

  • The silent language in overseas business / Edward T. Hall.
    (2007) In: Globalization and national cultures. – 2007, S. 191-204. 

    prüfen & bestellen EconBiz Google-Scolar Scirus - Elsevier Biznar - Deep Web Business Search
  • The silent language in overseas business / Edward T. Hall.
    (1972) In: Readings in international business. – 1972, S. 289-302. 

    prüfen & bestellen EconBiz Google-Scolar Scirus - Elsevier
  • The silent language in overseas business / Edward T. Hall.
    (1969) In: Readings in global marketing management. – 1969, S. 63-77. 

    prüfen & bestellen EconBiz Google-Scolar Scirus - Elsevier
  • The silent language in overseas business / Edward T. Hall.
    (1968) In: Management and the behavioral sciences. – 1968, S. 507-520. 

    prüfen & bestellen EconBiz Google-Scolar Scirus - Elsevier
  • The silent language in overseas business / Edward T. Hall.
    (1968) In: Perspectives in consumer behavior. – 1968, S. 425-437. 

    prüfen & bestellen EconBiz Google-Scolar Scirus - Elsevier
Bookmark/share via AddInto

Leave a Reply

  

  

  

 

Wiwi-Werkbank

Wir präsentieren hier Literaturlisten und andere Werkzusammenstellungen zu aktuellen Wirtschaftsthemen